Δευτέρα 25 Ιανουαρίου 2010

Ερευνώνται οι επιπτώσεις του ναυαγίου


Ερευνώνται οι επιπτώσεις του ναυαγίου
Σε ένα χρόνο θα ολοκληρωθεί η μελέτη των επιστημόνων για την περιβαλλοντική επιβάρυνση από το Sea Diamond
Της Ιωαννας Φωτιαδη

Απαντήσεις στα φλέγοντα ερωτήματα που έχουν προκύψει από το ναυάγιο του Sea Diamond στη Σαντορίνη σκοπεύει να δώσει έρευνα που ξεκινά το Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων του Πολυτεχνείου Κρήτης.
«Αρχίσαμε μια μελέτη με σκοπό να προσδιορίσουμε τις συγκεντρώσεις επικίνδυνων ουσιών σε συνάρτηση με τις περιβαλλοντικές συνθήκες και το χρόνο», δήλωσε στην «Κ» ο επιστημονικός υπεύθυνος, καθηγητής Ευάγγελος Γιδαράκος, λίγο πριν από την παρουσίαση των συμπερασμάτων του σήμερα σε ημερίδα της νομαρχίας Κυκλάδων στη Σαντορίνη. «Δεσμευόμαστε να αποφύγουμε κάθε είδους αβάσιμη κινδυνολογία, όμως δεν θα αποσιωπήσουμε καμία πτυχή πιθανής περιβαλλοντικής επίπτωσης».

Με ανακούφιση υποδέχθηκε ο πληθυσμός της Σαντορίνης την ομάδα από το Πολυτεχνείο Κρήτης, καθώς, μετά το πέρας σχεδόν τριών ετών από το δυστύχημα, νιώθουν εγκαταλελειμμένοι από την Πολιτεία και έκθετοι σε έναν σωρό κινδύνους – πραγματικούς ή μη.
Μετά την εκτίμηση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, που θα ολοκληρωθεί σε έναν χρόνο από τώρα, θα ακολουθηθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία για την αποκατάσταση. Η ομάδα από την Κρήτη, που αποτελείται από πολλές επιστημονικές ειδικότητες, θα πραγματοποιεί κάθε τρεις μήνες δειγματοληψίες για τη μέτρηση και ανάλυση ρύπων. «Το δείγμα του νερού που θα αναλύουμε στα ειδικά εργαστήριά μας στην Κρήτη, αλλά και στη Γερμανία, θα προέρχεται από όλο το εύρος της θαλάσσιας στήλης. Διαθέτουμε τον ανάλογο εξοπλισμό γι’ αυτό». «Χείρα» βοηθείας στην προσπάθεια των Ελλήνων επιστημόνων θα δώσουν συνάδελφοί τους από την Ελλάδα, αλλά και από το εξωτερικό. «Στο πλευρό μας βρίσκεται το Νορβηγικό Ινστιτούτο Θαλάσσιων Ερευνών, το Ινστιτούτο Θαλάσσιων Ερευνών στη Μασαχουσέτη, το Ερευνητικό Κέντρο στο Γκεστάχτ της Γερμανίας και το Ινστιτούτο Θαλάσσιων Ερευνών του Πανεπιστημίου Κιέλου», προσδιορίζει ο κ. Γιδαράκος. «Οταν θα έχουμε στη διάθεσή μας επαρκή στοιχεία, θα διοργανώσουμε μια ημερίδα για να γίνει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ ειδικών επιστημόνων από όλο τον κόσμο».

Πηγές ρύπανσης

Ο «θησαυρός» του πλοίου είναι ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ». «Μέσα στο πλοίο υπάρχουν πλαστικά απόβλητα, τα οποία δεν διασπώνται κανονικά εύκολα. Λόγω, όμως, της θερμότητας μετατρέπονται σε μικρές ίνες, που μπορούν να καταναλωθούν από τα ψάρια και έτσι ενδέχεται να περάσουν στην τροφική αλυσίδα. Μεγαλύτερη ανησυχία δημιουργούν στον καθηγητή τοξικολογίας τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά απόβλητα. «Στο βυθισμένο πλοίο βρίσκονται ακόμα μπαταρίες, καλώδια, λαμπτήρες φθορισμού, τηλεοράσεις με πίνακες φθορισμού, ανιχνευτές καπνού, φορητές μπαταρίες και συσσωρευτές. Οταν όλα αυτά διαβρωθούν, θα απελευθερώσουν πιθανότατα βαρέα μέταλλα, βρώμιο, εξασθενές χρώμιο, κάδμιο, μόλυβδο και άλλες επικίνδυνες ουσίες. Οι δε επιβραδυντές φλόγας εμπεριέχουν βρώμιο, το οποίο με τη σειρά του τείνει να βιοσυσσωρεύεται σε οργανισμούς του θαλάσσιου περιβάλλοντος». Μία ακόμα πηγή ρύπανσης είναι και τα υφαλοχρώματα, «τα οποία αποτελούνται από χαλκό και τοξίνες».

Πρώτη ανάλυση

Τα αποτελέσματα της πρώτης ανάλυσης είναι δεόντως ανησυχητικά. «Εντοπίστηκαν υψηλές συγκεντρώσεις τοξικών ουσιών, που είναι επίμονες και τείνουν να βιοσυσσωρεύονται», αναφέρει ο καθηγητής. «Οι ανεπιθύμητες επιδράσεις τους ενδέχεται να πλήξουν όχι μόνο τη θαλάσσια ζωή αλλά και την ανθρώπινη υγεία. Συγκεκριμένα, οι εν λόγω ουσίες μπορούν να προκαλέσουν οξεία ή χρόνια τοξικότητα σε κάθε έμβιο οργανισμό. Σύμφωνα με τα επιστημονικά δεδομένα, οι χημικές αυτές ουσίες εν δυνάμει γίνονται καρκινογόνες ή πλήττουν την αναπαραγωγική διαδικασία».

Ανιχνεύτηκαν, όμως, και πολλά πετρελαιοειδή, τα οποία παρουσιάζουν χαμηλή βιοαποικοδομησιμότητα, με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται υπερβολικά μεγάλες ποσότητες στη θαλάσσια περιοχή πέριξ του ναυαγίου. «Και τα πετρελαιοειδή μπορούν να εξελιχθούν σε καρκινογόνα». Τέλος, το ναυάγιο άφησε και μεγάλες ποσότητες λιπαντικών ελαίων, που εγκυμονούν κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία, καθώς τείνουν να περνούν στην τροφική αλυσίδα.

«Μπούσουλας» για τα συμπεράσματα των επιστημόνων αποτελούν άλλα δύο ναυάγια, στην Ουαλλία και τη Γαλλία, αλλά κυρίως πλοία κατασκευαστικά σύγχρονα του Sea Diamond.

Πηγή: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_1_23/01/2010_387980

Δεν υπάρχουν σχόλια: